דודי שמש בירושלים והסביבה

אוסמוזה הפוכה היא הטכניקה העיקרית של תהליך ההתפלה, שנוסד בשנות השישים על ידי מדענים ישראלים. התהליך פותח בישראל עקב חששות סביבתיים, עלות התהליך הגבוהה וצריכת האנרגיה הגבוהה, והוא שימש באזורים אחרים דלים במים בעולם, כולל קליפורניה וסין.

כדי לקזז את עלויות האנרגיה, יותר מ -90% ממשקי הבית בישראל משתמשים בדודי שמש. אנרגיה סולארית משמשת במדינות רבות בצפון אירופה לספק מים חמים, אך גם 15-25% מאנרגיית החימום בבית. ובאזורי אקלים רבים, מערכות סולאריות מספקות אחוז גבוה (50-75%) מאספקת המים החמים.

סקירה זו נועדה לספק פרטים קונקרטיים לרשויות הפדרליות השוקלות טכנולוגיות חימום מים סולאריים במסגרת פרויקטים של בנייה חדשה ושיפוצים גדולים

חימום מים סולריים מהווה פחות מ -1% משוק חימום המים הפוטנציאלי ורק 1% עבור בנייני מגורים, אך יכול לכסות שני שלישים מצרכי המים החמים של הבניין. חימום מים סולאריים עם דוד שמש משתמש באנרגיה סולארית במקום חשמל או גז לחימום מים ומכסה 80% מצרכי המים החמים, ללא עלויות דלק או זיהום, עם עלויות הפעלה ותחזוקה מינימליות (O&M).

חימום מים סולריים

הוא טכנולוגיה אמינה של אנרגיה מתחדשת בה ניתן לחמם מים. פאנלים סולאריים ממירים את אור השמש לחשמל ומערכות תרמיות סולאריות אוספות אנרגיה סולארית לייצור חום. השימוש באנרגיה סולארית בישראל החל בשנות החמישים עם פיתוח דודי שמש לוי לוי כדי לתת מענה למחסור באנרגיה במדינה.

המהנדסים הישראלים נמצאים בחוד החנית של אנרגיה סולארית בישראל, וישנם חברות סולאריות העובדות על פרויקטים ברחבי העולם. דוגמאות בולטות הן Brightsource ו- Solel Brenmiller Energy, שתיהן עוסקות בפרויקטים בהיקף השירות.

בהתחשב במצב כזה

אין זה מפתיע שישראל היא חלוצה בשימוש באנרגיה סולארית. עם שטח כה גדול של מדבר (60% מהארץ), זה רק טבעי שעבודות מחקר ופיתוח מקיפות נמשכות כדי לאפשר למדבר הנגב לספק כמות משמעותית של אנרגיה סולארית בעתיד. —- פרויקט משותף של Brightsource Energy, General Electric (GE), NOY Infrastructure וקרן השקעות האנרגיה נועד לבנות את תחנת הכוח התרמית הסולארית הגדולה בעולם, מגלים, במדבר הנגב בישראל. המשרד לאיכות הסביבה מקדם גם הסטנדרטים שזה עתה פותחו לבנייה ידידותית לסביבה, הכוללים סעיפים בנושא אנרגיה, קרקע, מים, פסולת, בריאות ורווחה, ניהול סביבתי, תחבורה, חומרים וחדשנות.

לאחר משבר האנרגיה של שנות השבעים והשמונים

הכנסת הישראלית העבירה חוק המחייב התקנת דודי שמש בירושלים בבתים חדשים עם מגדלים גבוהים ושטח גג לא מספיק. בשבוע שעבר, כשדיווחתי על הסיפור הזה, ראיתי שהועבר חוק חדש בהוואי שיגדיר חובה על כל הבתים החדשים להחזיק פאנלים סולאריים למים החמים שלהם. עלי לציין כי הוואי כבר העבירה חוק המחייב את כל הבתים החדשים להתקין פאנלים סולאריים. כתוצאה מכך, ישראל היא כיום המובילה בעולם בשימוש באנרגיה סולארית לנפש, כאשר 85% ממשקי הבית משתמשים במערכות תרמיות סולאריות, שווה ערך ל -3% מצריכת האנרגיה הראשונית הלאומית. השימוש בישראל בדודי שמש חוסך למדינה לפי הערכות שני מיליון חביות נפט בשנה והצריכה הגבוהה ביותר בעולם.

תרומה ישראלית נוספת לפיתוח דודי שמש (הידועים בעברית בשם דוד שמש)

היא שלבתים רבים חסרים דודי שמש למרות השמיים שטופי השמש בשנת 1976. הכנסת העבירה חוק המחייב את כל הבתים החדשים לבנות. עם דוד שמש. בשנת 2005 ספרד הפכה למדינה השנייה אחרי ישראל שדורשת זאת. זו הייתה גם המדינה הראשונה שדרשה התקנת פאנלים סולאריים לייצור חשמל בכל הבניינים החדשים.

בשנות החמישים

כאשר היה מחסור בדלק בישראל והמדינה הישראלית החדשה הפסיקה לחמם מים בין השעות 22: 00-18: 00, לוי בנה את יסר את האב טיפוס הראשון של דוד שמש ישראלי והקים את חברת נריה בשנת 1953. , שהייתה היצרנית המסחרית הראשונה בישראל של חימום מים סולאריים [4]. בשנת 1967 אחד מכל 20 משקי בית חימם את המים עם השמש ונמכרו 50,000 דודי שמש. בשנת 1950, בגלל מחסור בדלק בישראל, כאשר המדינה אסרה על חימום מים בין השעות 22: 00-18: 00 והמצב החמיר, הציע המהנדס לוי ישסר לבנות גנרטורים חשמליים נוספים כדי להפוך את כל הבתים לדודי שמש.
למידע נוסף אודות דודי שמש בירושלים והסביבה ניתן להעיף מבט ב-

הכל התחיל בראשית שנות ה -50

כאשר ממשלת ישראל נקלעה למחסור בדלק והגבילה את הזמן בו ניתן היה לחמם מים. במהלך 1967 השתמשו בדודי שמש 20% מהאוכלוסייה בגלל שפע אור השמש במדינת ישראל החדשה. לאחר משבר האנרגיה בשנות השבעים והשמונים הכנסת הישראלית העבירה חוק המחייב להתקין פאנלים סולאריים בבתים חדשים עם מגדלים גבוהים ושטח גג לא מספיק [5]. —- – בתגובה, אנשים החליטו לחמם את המים שלהם באמצעות פאנלים סולאריים. בתקופת צנע בישראל בשנות החמישים הממשלה אסרה על חימום מים בין השעות 10: 00-18: 00 בגלל מחסור בדלק וכשהמצב החמיר המהנדס לוי ישאר הציע לבנות. תחנת כוח חשמלית בכל בית שעברה לדודי שמש. זו הייתה אחת מתחנות הכוח הראשונות בעולם שייצרו חשמל מאנרגיה סולארית באמצעות טכנולוגיה המכונה בריכת שמש, אספן סולארי בקנה מידה גדול עם חום משולב. מערכת אחסון המספקת אנרגיה תרמית.

נמסר כי ל- 30 מיליון משקי בית סיניים יש אחד, והפופולריות נובעת מהצינורות המפונים היעילים המאפשרים למערכת חימום מים סולריים לתפקד גם בשמים אפורים וטמפרטורות מתחת לקפוא (-13 מעלות צלזיוס).

 

תוכן עניינים

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן